December 22, 2010

pasal berat badan

saja ja tulis sini
sapa kenal aku dr zaman sek tau la aku org yang skinny
sgt2
tapi makan sikit banyak
aku underweight masa sekolah rendah dan menengah
ya sebb aku penghidap bronchial asthma
tapi bila dah kawen dan beranak bronchial asthma tu macam takder dah dlam badan..alhamdulillah..
ya sebb aku hidup dah tak bau asap rokok.
somi tak merokok
kerja pun kawasan yg dilarang merokok
menjadi semakin sihat
alhamdulillah
(berat sehingga kawin tak sampai 60 kg, ketinggian aku adalh 168cm)

kalu dulu makan banyak.metabolisme tinggi dan berpenyakit
still tak naik2 walau 1 gram
tapi kini tidak lagi bgt
masa ngandung anak pertama tahun 2007
berat badan aku naik sehingga 87 kg!!!!!
maklumla..mengandung aku pk macam lesen leh makan banyak
sekali ko amek bab!!!

ngandung ke2 aku kawal sikittttt ja..nak bersalin naik jadi 82 kg ja
setakat mana la aku kawal..ngan selera makan aku yg besar
kalu aku ni pesen gemuk mengancam orait juga
tapi buwekkkkkk siyes tak mengancam
aku namapak tua dari suami
ishhh

lepas bersalin yang ke 2 aku dpt la turun kan berat badan
sebab dpt menyusukan sara hampir setahun (67kg)
pastu nafsu makan aku membuak2 balik

sehingga la br ni nak ke bandung..kat klia..staff klia tanya aku
adakah aku mengaqndung?
huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
ini tak boleh jadi

ya korang akan kata..takpa bib ko tinggi
nak beli jiwa aku ngan ayat tu idak ler terbeli aku weh
aku tau sebb tinggi la aku kena lagi jaga badan bile usia dah lebih 25 tawon
sebb aku tinggi pon kena gak jaga..kalu idak aku nampak sgt besar!!!

wei aku pun nak melawa gak..maka biarlah aku berdiet
biarlah..korang nak kata apa katalah
aku yang nak melawa..aku nak pakai baju fesyen2
mmg leh pakai kan tapi kalu perut tersembul pastu sorang2 tanya,..


" aiii bib dah ada lagi ker?"

haishh ..kalu aku ngandung takpa..ini tidak ya
ngandungkan lemak hokay

kalu student tegur lagi ler haru..tau tau ja la budak sek mulut bukan leh tahan2

maka..aku bertekad
makan oat balik,,,dan hidup ngan biskut
semalam pi tesco beli oat n biskut
lupa lak nak bli yoghurt low fat drink

mula2 bebaskan diri dari makan nasi
ya ..atau nak makan sgt pun setengah mangkuk n sekali ja
..masak kan kanak2 ni nasi n lauk..aku ratah lauk ja sikit2

ahhh saya mau pakai semulaaaaa baju2 kurung moden sy
tolong2

No comments: