October 18, 2008

borinkk borinkkk ..aper nak wat

assalamulaikum
sekarang jam menunjukkan 12.45 am..terbangun dari tido(awal tido yer aaa berlakon tido supaya sofea cepat tido sekali tertido bebetul lak)
sofea tadi nangis2..ni mesti ngigau aper la ni..tu la pandai sangat suh tido tak mo (nak kata nakal..dr fadzilah kamsah kata jgn kata anak nakal degil bagai tak baik)

tadi petang burak2 ngan pengetua sekoalh ku..dengan akak farid..yang tgh minta sain anak cuti rehat khas..atas sebb tak datang kerna naka dier accident..kereta terukkkk..pemandu teruk tapi sib baik anak dier ok..kata kak farid kalu tgk keadaan kereta tu mcm tak percaya yang anak dier ok selamat..itula berkat doa ibu..ibu yang doakan kebaikan dan sentiasa doakan yang baik2 utk anaknya

actually tu keta kak farid yang dubeli utk anaknya pakai sekali sekala..then malam kejadian kuar nak jumpa kawan..bg kawan drive..bawak laju..ngelak dari org depan yang brek tetiba di jalanraya di sekitar damansara..maka kereta gen2 baru tak samapai setaun kak farid beli melambung nun di seberang jalan nu(arah bertentangan)..langar tiang lampu n divider

kata kak farid masa kat sepital..dier terkejut tgk kawan2 anak nya yang sosial..bertatoo sana sini..pakai baju tak cukup kain..

katanya lagi anaknya ada kata kawan2nya itu clubbing2 sosial itu ini bagai..hhmm teringat aku pada seseorang itu yang kawannya lebey kureng camtu..tak selesa dibuatnya..
biler pk balik..memnag generasi yang baru ini..tak kenal erti dosa pahala..main ikut bantai cam mat salleh belaka..ngan org tua tak hormat..mereka ada group mereka..style merekja..lepak malam2..club sana sini..sosial itu ini..takde virgin since sekolah menengah..banak buang2..pil ngandung ni macam makann ruji bg mereka ..(kiter kenal pil ni dan makan pun masa dah kawin)..zaman aku anak dara kes ni dah ada tapi yang terjadi sekarang semakin byk..tak lindung2

ya allah inikah dia manusia yang tinggal pada akhir zaman....bangun tadi aku renung n usap sofea...ya allah lindungi lah anak2ku cucu cicit dan keturunan ku agar hidup mati dan bangkit dalam iman dalam islam dalam ajaran nabi muhammad s.a.w

kerna lagi 20 tahun sofea dah jadi anak dara..kalu tidak betul corak didikan maka terjadilah dia apa yang terjadi pada merkea seperti apa yang aku dah nampak sekarang ni
esok aku dah tutup mata apa jadi apada anak2 ku...guna pakai ker tidak segala ilmu yang diturunkan..kita sebagai umat islam biler mati hal dunia2 tak de makna dah dah tak kira..tapi hal anak2..yang amalnya di atas dunia ini yang menjadi ukuran..selain amalan kita semasa hidup..
nadaikata bila kita dah tutp mata..anaka2 tak kenal tikar sejadah..hidup tak tentu hala...bercakaran apa lagi kita boleh buat?

nasihat orang yang berpengalaman dan mungkin ini boleh dikongsikan bersama
  • didik anak penuh dengan ilmu agama agar peribadi rohani dan jasmani mantap kerna kita tak selalu berada diisisi mereka
  • kerana zaman ini merkea pandai pergi sendiri ke mana2..p kl sendiri jumpa kwan sendiri..apa2 yang terjadi ilmu itu lah yang bakal menjadi benteng pertahanan diri merkeka dari melakukan perbuatan yang tak diingini
  • anak kini tak boleh ditegur2 sgt nanti dikata membebel..so camna?..ilmu juga yang insyaalah boleh membantu diri mereka kelak
  • jgn puji depan anak mereka ini baik baik..lama2 dier jadi lain kerana apa?...tanya diri kita biler parent kita cakap kita ni baik depan kawan2 dier dan kiter terdengar?..apa kita rasa..yerkkk menjijikkan tul tak?
  • lihat denga siapa anak kita berkawan?..kaki pukul ?kaki ronggeng..maka anak kita itu tak ubah dan saling tak tumpah macam yang kita nampak..tapi depan kita parent dier..cover line bagai
  • kemewahan??? hmmm kalu anak org kaya selalunya dari kajian apa yang dilihat ialah mereka terjebak ngan sosial arak,sex,club, bagai..kalu anak org susah drugs,sex murahan,kes juvana bagai

cakap2 ku ini bukan nak menunjuk pandai..sekadar renungan..dan ingatan kita semua..bahawa anak2 kita dalam bahaya..masyaallah ..semoga nak kita dilindungi dan dirqahmati oleh Allah s.w.t

dari pengalaman setahun jagung mengajar..komen mak ayah terhadap anak mereka yang bermasalah

  • anak saya kalu dimarah lagi dier marah kat saya..saya tak tahu na wat apa
  • anak saya nidegil lagi tak kasi l;agi dier buat dan buat tak tahu
  • anak saya suka keluar malam lepak ngan kawan2..buku pun saya tak nampak biler masa dibuka
  • anak saya ni biler saya tegur ..dier lari(duk ngan mak tiri)..ayahnya pula wattak tahu(ini kes berat juga sampai gantung sekolah.biler saya call apaknya tak angkat..kata nak memnag apak saya takmo angkat talipon kalu dari sekolah)..adehhhh
  • anak saya ni cikgu tahu dah lemah jadi apakah pernacangan cikgu untuk memperbaiki keputusan nak saya?(hellooo nak hang tu suh buat kerja pun tak buat manjang?kuat berangan lak tu..puas dah tarik tapi camtu gak..aper pulak pelan encik?)

begitula ceritanya lebey kureng...

so camna? kita nk yang camna?..mestilah yang terbaik kan??..sindri ngajar pun ntah tak tahu la..wallahuallam

ajar sekolah yang budaknya tak minat belajar tak seronok bagi ku kerana ..ajar yang basic pun payah nak ingat ..arini ajar esok lupa...bulan depan apatah lagi..tak leh nak bagi info2 tambahan sebb memang blurr ja..bukan aku sorang kata..tapi semua cekgu

dapat tahu memng mak ayah pun tak berpa beri penekanan sangat kat anak2 bahawa pentingnya belajar ntahlaaaaaaa

No comments: